Vognbrædder | Hvad er vognbrædder, og hvad er deres oprindelse?

Åbent fra i morgen08:00 kl

da

Eg bjælker tør

Vindtørrede egebjælker

Spær af egetræ vindtørret

Lange egetræsplanker

Vindtørrede linjer af eg

Gamle planker

Gamle havneplanker

Eg Reims planker

Gamle fyrre- og granplanker

Jernbaneplanker af eg

Gamle egetræsplanker

Hylder til vinpresse af gammelt egetræ

Gamle egetræsplanker

Brædder af stødtræ

Egetræsplanker naturkant

Planker af fransk eg

Gamle træbjælker

Gamle egebjælker

Gamle fyrretræsbjælker

Gamle elmebjælker

Gamle egetræsbjælker til børn

Gamle åse

Gamle pullerter

Gamle amerikanske fyrretræsbjælker

Gammel træbase

Gamle planker fra jernbanevogn

Vognbrædder af børstet eg

Vognbrædder af eg høvlet

Vognbrædder af hårdt træ

Gamle vognbrædder af fyrretræ og gran

Plankebord

Plankenbord gammel eg

Bord af vognbrædder

Klosterbord i eg

Bord med træstamme af eg

Gammelt udendørs bord i eg

Træloftsbeklædning

Gamle tagplader af egetræ

Gamle brædder til tagbeklædning

Tagbeklædning af fransk eg

Trægulv

Gammelt egetræsgulv

Egetræsgulv

Gammelt amerikansk fyrretræsgulv

Gammelt fyrretræsgulv

Arkitektonisk samling

Egetræsbænk fra det 18. århundrede

Langt gammelt egetræsbord

Gammel egetræsdør

Sofabord i massiv gammel eg

Gammel vægbeklædning af træ

Vægbeklædning af gammelt egetræ

Vægbeklædning af brænde

Gammel træbeklædning

Beklædning af eg

menu

Åbent fra i morgen08:00 kl

+31(0) 488 455 025

da
nyhedsrapporter

Hvad er vognbrædder?

Gamle vognbrædder eller vogndele er gulvbrædder af træ, der kommer fra (gamle) godsvogne eller jernbanevogne. Disse vogne blev brugt til at transportere en række forskellige varer, herunder stålbjælker, rør, spoler, grus, sten, jernskrot og forskellige andre industrielle rå- og (bygge)materialer. Med tiden bliver disse vogne taget ud af drift og til sidst afmonteret, hvilket frigør de gamle trægulve.

Hvor kommer vognpladerne fra?

Mange vogntavler har deres oprindelse i Frankrig, hvilket kan forklares med flere faktorer.

Hvorfor egentlig lige i det land?

For det første har Frankrig et omfattende jernbanenetværk til godstog, hvilket har bidraget til tilgængeligheden af gamle vognplader. Ved et dekret fra Louis XVIII blev der i 1823 givet tilladelse til at bygge den allerførste jernbanelinje til transport af kul. Frankrig er det største land i EU målt på areal, det ligger centralt i Europa og grænser direkte op til flere vigtige handelspartnere som Spanien, Italien, Schweiz, Tyskland, England og Belgien. Frankrig har et omfattende netværk af jernbaner, som også krydser grænserne, og som også bruges meget af den franske industri. Så det betyder relativt mange godsvogne.

En anden grund er, at eg er en national ressource i Frankrig på grund af de mange egeskove. Franskmændene foretrækker ofte at bruge tilgængelige indenlandske råmaterialer i stedet for at importere træ fra andre lande. Kort sagt udnytter den franske industri det omfattende jernbanenet, og fransk eg vælges ofte til trægulvene i togvognene.

Hvordan genkender man et rigtigt vognbræt?

En ægte vogntavle kan kendes på et par faktorer. Brædderne er aldrig længere end 285 cm, fordi vognens bredde begrænser længden på vognbrædderne; brædderne lægges i vognens bredderetning. Ud over længden er et vognbræt også mindst 3 til 4,5 cm tykt. Endnu tykkere planker, op til 6,5 cm tykke, bruges i nogle jernbanevogne, men de er meget sjældne.

Brædderne blev fastgjort med to, tre eller fire bolte, som kan ses på billedet. Ved afmontering opvarmes boltene med en brænder, hvilket gør det lettere at løsne dem. Som følge heraf kan brædderne omkring hullerne vise delvis forkullelse af træet.

Toppen af et gammelt vognbræt er beboet. Træet har lidt meget under transporten af de forskellige varer, men også under vejret. Derimod har undersiden en tendens til at være glattere og mindre medtaget.

parti salg gamle vognbrædder af egetræ
Sådan genkender du en autentisk vogntavle

Hvad er forskellen på et vognbræt og et skinnebræt?

Vognbrædder og jernbanebrædder bliver nogle gange forvekslet, men der er væsentlige forskelle som oprindelse og kvalitet. En vognplanke kommer fra gulvet i en togvogn, mens en skinneplanke er skåret ud af en gammel jernbanesvelle, egebjælkerne under sporet, som kan kendes på de otte fastgørelseshuller. En anden forskel handler om kvalitet: Egetræet i et vognbræt er betydeligt bedre end i et jernbanebræt, fordi der blev brugt egestammer af lavere kvalitet til at save jernbanesveller.

SPORT
åben fransk godsvogn sncf

Hvilke typer vogntavler findes der?

Der findes forskellige typer vognbrædder, og hvert parti har forskellige egenskaber. Først og fremmest kan træprofilen på brættet være forskellig. For eksempel har det traditionelle vognbræt en rektangulær profil, og andre vognbrætter har en såkaldt Z-profil eller en halv træforbindelse.

Vognbrædderne af egetræ er for det meste fra åbne godsvogne uden kaleche. Træet er stærkt og holdbart og er modstandsdygtigt over for forskellige vejrforhold. Nogle togvogne har vognbrædder af tropisk hårdttræ på gulvet. Disse plader er også velegnede til åbne godsvogne. Andre partier af vognplader kommer fra lukkede godsvogne, jernbanevogne med baldakin. Sådanne brædder kommer ikke i kontakt med regn og sol, og derfor er en blødere nåletræsart også velegnet. Gamle vognbrædder af fyrretræ kommer altid fra lukkede godsvogne.

Findes der stadig vogntavler?

Brugen af egetræ til trægulve i franske togvogne er på retur, da der nu findes mange andre materialer med lignende egenskaber. Så vognbrædder af egetræ bliver mere og mere sjældne. Desuden er fransk eg en mangelvare og derfor dyr i dag, så de franske jernbaner vælger oftere alternative materialer. Så det bliver stadig sværere for os at få fat i de karakteristiske gamle egeplanker i fremtiden. Heldigvis har vi opbygget et stort lager i løbet af de sidste par år, hvilket betyder, at vi altid kan levere det, der efterspørges.

Vil du vide mere om vogntavler?